donderdag 27 juni 2013

The Big QR-Game

Woensdagavond kreeg ik laat een e-mail van een leerling uit klas 1Mb. Deze klas zou de volgende dag het zesde uur les van mij krijgen, maar had het derde uur een tussenuur en vroeg of ik klas 1Mb tijdens het derde uur les kon geven. Eigenlijk niet, want ik geef dan al les aan een andere 1-vmbo klas, nl. 1Ma. En dat bood nou juist perspectief. Getriggerd door de leerling besloot ik om iig klas 1Mb alvast blij te maken en ze ook uit te nodigen om aardrijkskunde tijdens het derde uur te komen doen. Ze zouden dan totaal met 49 leerlingen in mijn lokaal zijn en ... zeker het vermelden waard: er heerst ook een bepaalde spanning en rivaliteit tussen de twee klassen. Een uitdaging die ik graag aanpak!


Ik wilde er een leuke laatste les van dit schooljaar van maken en besloot om een QR-code quiz tussen de klassen en de groepjes onderling te organiseren. Dat betekende dat ik iig genoeg smartphones met QR-reader/scanner in de klas moest hebben. Aangezien we de les ervoor ook met QR-codes hebben gewerkt, moest dat lukken.

Ongeveer 25 leerlingen per klas, dus vijf groepjes van vijf leerlingen, maakte dat ik voor tien groepjes vragen moest maken, die - als het even kon - gerelateerd waren aan de lesstof die volgende week getoetst zou worden. Ik heb per groepje per klas 5 vragen gemaakt en alle groepjes dezelfde zesde vraag, deze heb ik met behulp van QR-Encoder omgezet in een QR-code en deze 'geplakt' op een blaadje welke de leerlingen uitgereikt hebben gekregen. Na het 'oplossen' van de vijf vragen kregen de leerlingen de opdracht om een foto te maken van hun groepje en die foto net als de antwoorden op de vragen van de QR-code quiz te uploaden naar de Notebook-les op het SMART Board mbv de add-on eXtreme Collaboration.


De groepjes binnen de twee klassen streden onderling om de eerste plaats en de klassen onderling om de beste aardrijkskunde-klas. De twee beste groepjes kregen een ijsje en uiteindelijk heeft klas 1Mb gewonnen, omdat die meer vragen per groepje goed had. Met behulp van het werkboek en de Grote Bosatlas heb ik 25 verschillende vragen gemaakt en de opdrachten kun je hier downloaden.

Benodigdheden:
- smartphones of iPod Touch met QR-code reader (i-nigma) voor de leerlingen (minstens één per team)
- Grote Bosatlas (één per team)
- Laptop, tablet of smart phones om de antwoorden te uploaden naar SMART Notebook-les
- eXtreme Collaboration add-on voor SMART Notebook
- een QR-code generator (try Google)

50 minuten lesstijd bleek wat aan de krappe kant, aangezien de instructie voor 50 man meer aandacht vraagt en het uploaden van de antwoorden mbv eXtreme Collaboration ook tijd vraagt, zeker gezien het feit dat ik maar vijf computers klaar had staan. Het hele feest heb ik gefilmd en die kun je hier bekijken:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten