zaterdag 10 december 2011

Social Media in het onderwijs

De eerste module van mijn Mondo-programma zit er bijna op. Mondo is één van de keuzeprogramma's, die de leerlingen van het Ashram College in de onderbouw kunnen kiezen. Naast Mondo is er Chinees, ArtClass, SportLife en DeJongeOnderzoeker. Het curriculum van Mondo was nog geheel leeg, dus ik kon zelf de inhoud bepalen in mijn onderwijs, zolang het maar iets te maken heeft met WereldBurgerschap. 
Vorig schooljaar heb ik met mijn collega Barbara Schelberg van het Ashram College een mentormodule gemaakt over Social Media, omdat wij ons zorgen maakten (maken) over de digitale voetafdruk van onze leerlingen. De mentormodule noemden we Mediawijsheid & Digitale Identiteit. Door omstandigheden is deze op de plank blijven liggen en nu ik een stuk curriculum moest vullen heb ik deze weer van de plank gepakt.
Allereerst heb ik een zgn. nulmeting gehouden, waarin de leerlingen wordt gevraagd naar hun internet- en surfgedrag. Vragen als 'Hoe lang zit je achter de computer', 'Welke profielwebsites heb jij?' en 'Hoeveel vrienden heb jij online?' kwamen aan bod. Een aantal resultaten kun je hieronder zien.



Over dit onwijs leuke programma heb ik veel getweet en gepraat met collega's van andere scholen. Het programma is dusdanig opgevallen dat ik over mijn lessen heb verteld op een Kennisnet themadag op het Amadeus Lyceum in Vleuten (021111) en op een ICT-studiedag op het Kennemer College in Heemskerk (031111). Helaas was ik verhinderd om te vertellen over mijn lessen social media op een studiemiddag op het Oranje Nassau College in Zoetermeer (081211), wel heb ik in diezelfde week (021111) nog gesproken met Evelien van Zuiddam van Maxxecure in Leiden over mijn 'best practises' van het gebruik van social media in het onderwijs.
Op het Kennemer College
Op 29 november heb ik op het WAF (Wereld Ashram Festival) op het Ashram College zes keer een presentatie van 20 minuten gegeven over mijn onderdeel van dit keuzeprogramma (met wat hulp van Nino) voor leerlingen uit groep 8. Soms zaten er 60 leerlingen in het lokaal en ik kreeg veel enthousiaste reacties (ook van aanwezige ouders). Inmiddels ook IRL contact gehad met twee leerlingen uit 6-VWO van het Anna van Rijn College in Nieuwegein. Zij houden hun PWS (Profielwerkstuk) over social media in het onderwijs. Ben erg benieuwd naar hun onderzoek en de presentatie van hun PWS.


Mondo geef ik aan twee heterogene groepen, dat wil zeggen dat 2e klassers van het vmbo, de havo en het vwo door elkaar zitten tijdens de keuzevakken. Het programma was gepland voor 10 weken, maar de afsluiting was pas de afgelopen week in week 12. Na de nulmeting en de introductie heb ik profielwebsites (Hyves en Facebook), internet en seks (www.internetsoa.nl), Poken, YouTube en happy slapping, privacy en normen & waarden op internet behandeld. De eerste opdracht voor de leerlingen was het maken van een Prezi enerzijds over 'hoe bescherm ik mijn online identiteit' en anderzijds over 'wat kan wel en wat kan niet op internet'. We hebben met afschuw gekeken naar en gepraat over de website www.iroddel.com (gelukkig inmiddels opgeheven) en de gruwelijke videoclips over 'bezemen' op YouTube. 
De laatste opdracht was het maken van een korte video (66 seconden) over 'Wie ben ik online?' en daar zijn de leerlingen heel creatief mee omgegaan en er zijn heel erg leuke dingen uit gekomen. Zelf heb ik ook meegedaan en een bijdrage geleverd. Belangrijk om te melden is dat we van te voren met elkaar hebben afgesproken dat alles wat we delen met elkaar binnen ons blijft, om een veilige leeromgeving te creëren voor iedereen. Mijn bijdrage kun je hieronder zien. Van een aantal leerlingen heb ik toestemming om hun materiaal te delen en de links kun je onderaan vinden.




Opvallend gemotiveerde leerlingen met een goede bijdrage aan de lessen zijn: Wiebe Elenbaas, Calvin Kun, Jubin Akefi, Amine Allai, Nino Comello en Remco Stam.

Goede voorbeelden van 'best practices' van mijn leerlingen:
Prezi over 'social media & nettiquetes' van Richa en Kaylee en een Prezi over het beveiligen van je internetactiviteiten door Jubin en Cas. 
Filmpje 'Wie ben ik online?' van Jubin en het filmpje 'Wie ben ik online?' van Nino.

Filmtips:
The social network (2010) en Trust (2010).


Interview met Linda Jongeneel en mij in het Aob-blad (25 februari 2012).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten